بررسی تاثیر کیفیت مالیات الکترونیک بر تداوم استفاده از آن با در نظر گرفتن نقش میانجی رضایت، تایید انتظارات و مزایای عملکردی درک شده توسط مودیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22091/ise.2025.12895.1029

چکیده

کیفیت مالیات الکترونیک می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قصد تداوم استفاده از خدمات مالیاتی اثر گذار می باشد. مزایایی مالیات الکترونیک، نظیرکاهش هزینه، صرفه جویی در زمان و غیره و از سویی دیگر مقایسه بین انتظارات اولیه و واقعی استفاده از مالیات الکترونیک، می تواند رضایت کاربران و تداوم استفاده مودیان از خدمات الکترونیکی مالیاتی را بدنبال داشته باشد.

بنابراین در این پژوهش،با استفاده از پرسشنامه، از 243 کاربر خدمات مالیات الکترونیکی (مودیان) با کمک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر کوواریانس و با استفاده از نرم افزار Pls3، تاثیر اجزای کیفیت مالیات الکترونیک (اطلاعات، سیستم، خدمات) بر قصد تداوم استفاده از خدمات الکترونیکی مالیاتی به صورت مستقیم از یک سو و از طرفی با بررسی نقش میانجی تایید انتظارات، مزایای عملکردی درک شده و رضایت مودیان به بررسی تاثیر غیر مستقیم آن بر قصد تداوم استفاده مودیان مالیاتی از خدمات الکترونیکی مالیاتی پرداخته شد.

نتایج نشان داد که اجزای کیفیت مالیات الکترونیک (اطلاعات، سیستم، خدمات) با قصد تداوم استفاده از آنها به صورت مستقیم رابطه مثبت و معناداری دارد و همچنین این کیفیت به صورت غیر مستقیم هم با استفاده (از تایید انتظارات، مزایای عملکردی درک شده و رضایت مودیان) بر قصد تداوم اثر می گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of e-tax quality on the continued use of tax electronic services, the mediating role of satisfaction, confirmation of expectations and perceived functional benefits by taxpayers

نویسندگان [English]

  • bahram mohseni maleki 1
  • Mohammad Darvishi 2
1 Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Master of Accounting, Department of Accounting, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

The quality of e-taxation can directly and indirectly affect the intention to continue using tax services. The benefits of e-taxation, such as cost reduction, time savings, etc., and on the other hand, the comparison between the initial and actual expectations of using e-taxation, can lead to user satisfaction and taxpayers' continued use of e-tax services.

Therefore, in this study, using a questionnaire, 243 users of e-tax services (taxpayers) were surveyed with the help of structural equation modeling based on covariance and using Pls3 software, the effect of e-taxation quality components (information, system, services) on the intention to continue using e-tax services was investigated directly on the one hand, and on the other hand, by examining the mediating role of expectation confirmation, perceived performance benefits, and taxpayers' satisfaction, its indirect effect on taxpayers' intention to continue using e-tax services was investigated.

The results showed that the components of e-tax quality (information, system, services) have a positive and significant relationship with the intention to continue using them directly, and this quality also affects the intention to continue indirectly through use (confirmation of expectations, perceived performance benefits, and taxpayer satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic tax quality
  • satisfaction
  • perceived functional benefits
  • confirmation of expectations
  • continuance intention