تحلیل نفس شناسانه و فقهی از تاثیرات ملاکات ارزش‌گذاری در تعادل قدرت خرید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 طلبه سطح سوم حوزه علمیه قم و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی

2 طلبه سطح سوم حوزه علمیه قم

10.22091/ise.2025.12177.1011

چکیده

این پژوهش به تبیین رابطه بین ملاکات ارزش‌گذاری و تعادل قدرت خرید می‌پردازد. در نظام سرمایه‌داری، ارزش‌گذاری بر دو ملاک مطلوبیت و کمبودی استوار است که منجر به عدم تعادل قدرت خرید می‌شود. علت این عدم تعادل، نبود ملاک برای ادراک واقع در فهم مشترک افراد از عوامل تولید است. پژوهش حاضر با روشی تحلیلی-استنباطی و با رویکردی تلفیقی از نفس‌شناسی و فقه امامیه، به تبیین ملاکات ارزش‌گذاری می‌پردازد. بر این اساس، چهار ملاک اصلی کار، زمان، مقدار و استفاده‌ای بودن معرفی می‌شوند که از یک سو برآمده از حالات نفسانی (مصلحت، ارزش، حق و نیاز) هستند و از سوی دیگر در فقه امامیه مورد تأیید قرار گرفته‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد تبعیت از این ملاکات منجر به ثبات در ارزش کالاها و خدمات می‌شود و تغییر قیمت‌ها تنها در صورت تغییر واقعی در عوامل تولید رخ می‌دهد. این نظام ارزش‌گذاری با ایجاد تعادل در قدرت خرید افراد، می‌تواند مشکلات اساسی اقتصاد معاصر مانند تورم، رکود و شکاف طبقاتی را حل کند. همچنین، با بررسی مسئله تسعیر در شرایط معاصر و با توجه به تغییر سیره عقلایی در شرایط معاصر، سازوکار عملیاتی برای اجرای این نظام ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Psycho-Theological and Jurisprudential Analysis of Value-Setting Criteria's Impact on Purchasing Power Parity

نویسندگان [English]

  • seyyedmohen mirarab razy 1
  • hossein pashaie 2
  • gasem soltani 2
1 Master's degree from Qom Seminary
2 Master's degree from Qom Seminary
چکیده [English]

This study explores the relationship between valuation criteria and the equilibrium of purchasing power. In capitalist systems, value is typically determined by two main criteria: utility and scarcity. These foundations often lead to imbalances in purchasing power due to the lack of a shared perceptual framework among individuals for assessing the true nature of production factors. Adopting an analytical-inferential methodology and drawing upon a synthesis of psychological analysis and Twelver Shia jurisprudence (Fiqh), this research aims to redefine the foundations of value assessment. accordingly, four fundamental criteria are proposed: labor, time, quantity, and usability. These are rooted, on the one hand, in inner psychological responses—namely expediency, worth, right, and need—and, on the other, in principles validated within Imamiyyah jurisprudence. The findings indicate that adherence to these criteria results in price stability, with changes in value occurring only in response to actual variations in production factors. This value system promotes a balanced distribution of purchasing power and offers solutions to core economic challenges such as inflation, recession, and socioeconomic inequality. Furthermore, by analyzing the issue of exchange rate valuation (tasʿīr) in contemporary contexts and considering the evolution of rational conventions, the study presents an operational mechanism for implementing this alternative valuation system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Valuation Criteria
  • Purchasing Power Equilibrium
  • Economic Psychology
  • Islamic Jurisprudential Economics
  • pricing(tasʿīr)