امکان‌سنجی مردمی‌سازی صنعت خودرو در جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه قم

2 دانشگاه امام حسین

10.22091/ise.2025.13471.1049

چکیده

مردمی‌سازی به نقش‌آفرینی و مشارکت فعال مردم در اقتصاد اشاره دارد که نه‌تنها باعث افزایش کارآمدی و خلاقیت می‌شود، بلکه منافع اقتصادی را به‌صورت متوازن‌تری در میان آحاد مردم توزیع می‌کند. مردمی‌سازی صنعت خودرو با دو مانع جدی مواجه است؛ یکی مانع فنی و دیگر مانع نهادی. از نظر فنی، صنعت خودرو مبتنی‌بر شیوۀ تولید انبوه است. مقیاس بهینه در تولید انبوه، رسیدن به سطوح بسیار بالای تولید است و بنابراین، تولید در مقیاس‌های کوچک، فاقد صرفۀ اقتصادی است. صنعت خودرو بر شیوۀ تولید انبوه برخاسته از انقلاب صنعتی متکی است و اقتصادسیاسی حاکم بر آن نیز که بازیگران اصلی آن شرکت‌های چندملیتی، دولت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده و همچنین نهادهای شبه‌دولتی‌ها و شبه‌خصوصی داخلی هستند، برای مدیریت یکپارچه خودرو، از تمرکز و انحصار در این صنعت حمایت می‌کنند. مانع نهادی مردمی‌سازی صنعت خودرو، نظام حقوق مالکیت حاکم بر آن است که عملاً حق دسترسی، مدیریت و بهره‌مندی از آن را در انحصار یک یا چند شرکت معدود قرار داده است و آحاد مردم از آن محروم مانده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بدون نوآوری‌های فنی و توسعۀ فناوری‌های کوچک‌مقیاس برای به‌صرفه‌کردن تولید و فراوری خودرو در مقیاس خرد و همچنین بدون توزیع حق دسترسی به‌صورت برابر در میان آحاد مردم و توزیع حق مدیریت براساس تعاونی و شرکت‌های کوچک، امکان مردمی‌سازی صنعت خودرو وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The feasibility of popularizing the automobile industry in the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • kosar mahdavi sirat 1
  • ali saeedy 1
  • seyed amirhossein hosseini firoozkalaei 2
1 qom university
2 imam hossein university
چکیده [English]

Popularization refers to people's role-playing and active participation in the economy, which not only increases efficiency and creativity, but also distributes economic benefits in a more balanced way among people. Popularization of the automobile industry faces two serious obstacles; One is a technical barrier and the other is an institutional barrier. Technically, the automobile industry is based on mass production. The optimal scale in mass production is to reach very high levels of production, and therefore, small-scale production lacks economic efficiency. The automobile industry relies on the mass production method arising from the industrial revolution, and the political economy that governs it, whose main players are multinational companies, consumer and producer governments, as well as semi-governmental and quasi-private domestic institutions, for the integrated management of the automobile, from concentration and monopoly in this industry. They support The institutional obstacle to the popularization of the automobile industry is the property rights system that governs it, which has practically monopolized the right to access, manage and benefit from it to one or more few companies, and the people have been deprived of it. The findings of the research show that without technical innovations and the development of small-scale technologies to save the production and processing of automobiles on a small scale, as well as without the distribution of access rights equally among people and the distribution of management rights based on cooperatives and small companies, it is not possible to popularize the automobile industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Popularization
  • automobile industry
  • mass production
  • property rights
  • production method